Wist u dat 40% van de mensen in Nederland bang is om naar een tandarts te gaan? Maar liefst 12% van onze bevolking is extreem angstig om te gaan en 800.000 mensen gaan gewoon niet meer omdat ze zo bang zijn.

Deze angst voor de tandarts is vaak ontstaan in de jeugd. Wie herinnert zich niet de schooltandarts? Uit onderzoek is gebleken dat de meeste mensen dit als oorzaak noemen. Maar ook een pijnlijke of negatieve ervaring in het verleden kan aanleiding zijn om een angst te ontwikkelen.

Zo weten inmiddels ook dat angst voor de tandarts wordt doorgegeven aan kinderen van ouders die zelf bang zijn. Kinderen kopiëren als ware dit gedrag. Ook is bekend dat enge verhalen over de tandarts op het schoolplein, in tijdschriften of van vrienden en familie een aanleiding kan zijn om later niet meer naar de tandarts te gaan. De angst hoopt zich op en wordt dan zo groot dat de drempel niet meer te nemen is.

Maar naast dit alles, zijn er ook nog de geluiden in de behandelkamer of de apparatuur die een rol spelen. Sommige mensen kunnen niet tegen het geluid van een boor of hebben allerlei gedachtes over de behandeling. Zo zijn er mensen die bijvoorbeeld denken dat de boor hun lip kan doorboren. En weer voor andere is de tandarts een synoniem voor pijn. Ook de controle niet meer hebben kan een aanleiding zijn voor het krijgen van angst voor de tandarts.

Hoe voorkomt u angst voor de tandarts?

Als u weet wat de oorzaken van angst voor de tandarts kunnen zijn, is het al wat makkelijker om er mee om te gaan. Immers, we kunnen dan wat gaan doen aan de oorzaken. Hieronder treft u een overzicht aan op welke manier u met uw kind kunt omgaan:

Begin vroeg

Neem uw kind al mee naar de tandarts als zij of hij nog jong is. Het liefst al vanaf 2 jaar. Kinderen zijn kleine ontdekkingsreizigers en kunnen op hun manier kennis maken met de tandarts. De ene zit graag even op schoot, de ander wil graag in de lekker stoel liggen en weer een ander kijkt een beetje de kat uit de boom. Hoe dan   ook, hoe eerder ze ermee bekend raken, des te makkelijker wordt het voor hen om de tandarts in hun leven te integreren en eigenlijk als heel gewoon te beschouwen. Neem ze dus altijd mee!

Vertel de waarheid

Vertel uw kind geen fabeltjes over de tandarts. Veel horen we dat het kind gezegd wordt dat de tandarts ‘tanden gaat tellen’. Dit is dus niet waar! En dit weten ze. Vertel gewoon wat er kan geboren, ook dat het eventueel pijn kan doen. Dit geeft de tandarts de kans om een vertrouwensrelatie met de jonge patiënt op te bouwen.

Beloon uw kind

Als uw kind zich goed heeft gedragen bij de tandarts, beloon hem of haar dan. Vertel dit niet van te voren maar doe dit achteraf. Geen hele grote dingen beloven maar een kleine attentie is al voldoende om het juiste gedrag te stimuleren

Blijf bij uw kind

Voor hele jonge kinderen is het fijn als een van de ouders erbij blijft. De iets oudere kinderen kunnen het soms al alleen proberen, dit stimuleert hun zelfvertrouwen.